Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

 

MASTER MIND (kategoria: logiczna)

Master Mind - reklma

"Spryt i logika to wygrana", "Ta gra wciąga". Takie hasła reklamowały grę umysłową a mianowicie "Master Mind". Gra wynaleziona w 1970 roku przez Mordechaja Meirowitza, izraelskiego naczelnika poczty i eksperta w dziedzinie komunikacji, stała się w latach 70-tych przebojem zarówno na świecie jak i w Polsce. W naszym kraju gra ta była wydawana we współpracy z Krajową Agencją Wydawniczą (KAW) pod nazwą "Master Mind - Mistrz Intelektu". Gra kosztowała wtedy 150 złotych i zawierała instrukcję w kilku językach.

Gra ta wyrabiała umiejętność precyzyjnego myślenia. Jeśli wierzyć reklamie to gra ta znajduje zastosowanie w szkoleniu kadr kierowniczych wielkich zakładów przemysłowych. Grę tę można było dostać w trzech wersjach o różnym stopniu trudności no i różnej liczbie kombinacji.

Master Mind Mini

MASTER MIND - MINI - kieszonkowa wersja gry. Sześć rzędów otworów i tylko 1296 możliwych kombinacji. Kod układa się z czterech dowolnych pionków wybranych spośród 60 pionków w sześciu kolorach. Na odgadnięcie kodu gracz ma sześć ruchów.

Master Mind Original

MASTER MIND - ORIGINAL - 10 rzędów otworów, 1296 kombinacji. Kod układa się z 4 dowolnych pionków wybranych spośród 72 pionków w sześciu kolorach. Na odgadnięcie kodu gracz ma 10 ruchów.

Master Mind Super

MASTER MIND - SUPER - Plansza z otworami w układzie 5 otworów w dwunastu rzędach. 32768 możliwych kombinacji.

ZASADY GRY

Grę tą można opanować w kilka minut. Gra dla dwóch graczy. Jeden - "kodujący" będzie odpowiedzialny za stworzenie kodu który to "odgadujący" czyli drugi gracz postara się go odgadnąć. Kodujący będzie dysponować dwoma kolorami pionków: czarnymi i białym, zaś odgadujący pozostałą resztą. Na wstępie gry kodujący układa kombinację kolorów tak by drugi gracz ich nie widział. Nie jest to trudne ponieważ wersja mini zakodowane żetony ma z boku i są one niewidzialne dla graczy natomiast wersje standard oraz super gry Master Mind mają dodatkową klapkę na planszę uniemożliwiającą zobaczenie zakodowanych kolorów.

Master Mind - plansza

Następnie odgadujący musi odgadnąć kolory, które zostały zakodowane. W tym celu układa kolejno w rzędach (począwszy od pierwszego) kombinacje kolorów. Po każdej próbie uzyskuje od kodującego informacje odpowiadającą na pytanie: Jak się ma ułożona przez niego kombinacja do kombinacji kodującego. Właśnie do udzielenia tej informacji służą szpilki w kolorze białym i czarnym. Czarna szpilka oznacza że zgadza się kolor i pozycja pionka a biała oznacza że zgadza się kolor np. w Master Mind Mini odpowiedź kodującego typu jedna czarna szpilka i jedna biała będzie oznaczać iż wśród wytypowanych kolorów jeden jest na swoim miejscu, drugi jest ale nie na swoim miejscu a dwóch w ogóle nie powinno tu być.
Zwycięża ten kto w najmniejszej ilości prób odtworzył układy przeciwnika. Przy pierwszej próbie odgadujący trafia "na ślepo". Dopiero informacje od kodującego sprawiają że kolejne próby wymagają ułożenia jakiejś strategii przez odgadującego.