Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

 

ZX SPECTRUM GRY (WYBRANE) 1983-1984


LOAD ""

tak to się wszystko zaczynało w Spectrumie. By uruchomić jakąś grę wystarczyło mieć magnetofon, kasetę z nagraną grą (bądź grami) oraz znać powyższą komendę. Komenda ta dawała początek wkroczenia do świata gier komputera ZX Spectrum. Gry były najprzeróżniejsze i było ich chyba na ten komputer najwięcej. Wikipedia podaje że powstało około 24.000 tytułów. No cóż - wszystkich na pewno nie omówię :) bo by mi życia zabrakło. Skupię się może na kilku tytułach, które chyba wszyscy znają.

Deathchase - gra na ZX Spectrum Deathchase - gra na ZX Spectrum

DEATHCHASE (1983)
Deathchase czyli śmiertelny pościg. Tym razem gracze tutaj musieli wykazać się dobrym refleksem. W grze tej używając pojazdu dwukołowego (nie wiem czy to jest motocykl czy motorower) ścigamy dwójkę osobników, którzy uciekają z daleka przed nami też na tych samych pojazdach. Pościg nie jest prosty bowiem przeszkadzają nam drzewa, które pojawiają się znienacka i pomiędzy którymi musimy lawirować. Kiedy mamy cel namierzony strzelamy do nich. Jeśli nam się powiedzie i zestrzelimy dwójkę przeciwników (jeden jest koloru białego a drugi czarnego) przechodzimy do kolejnej planszy i zaczynamy robotę od początku z tym że mamy do czynienia z większą ilością drzew. Od czasu do czasu pojawiają się bonusowe punkty czyli lądujący helikopter. Jeśli nam się uda go zestrzelić zdobędziemy kilka ładnych punktów.
Grafika jest dość prosta i nie wyróżnia się niczym ciekawym, za to grywalność jest dużo lepsza :)

Jumping Jack - gra na ZX Spectrum Jumping Jack - gra na ZX Spectrum

JUMPING JACK (1983)
Prosta gra zręcznościowa, która miała jedną ideę - "zawsze do góry". Naszego bohatera należało przeprowadzić na samą górę, z tymże każdy skok poprzez szczelinę powodował pojawienie się nowej szczeliny a każdy upadek w szczelinę lub nie trafienie w nią podczas próby skoku powodował chwilową utratę przytomności i jeśli szybko bohater nie podniósł się mógł nieprzytomny wpaść jeszcze niżej aż na sam dół co powodowało utratę życia.
Bonusem za przejście planszy był fragment ballady o Jumping Jacku. Pierwsza plansza można powiedzieć była treningowa za to przy następnych zaczynają się pojawiać potworki.

Manic Miner - gra na ZX Spectrum Manic Miner - gra na ZX Spectrum

MANIC MINER (1983)
Grę chyba po raz pierwszy zobaczyłem w telewizji, w jakimś programie poświęconym komputerom. Nie wiem czy to był "Halo Komputer" czy coś innego. Gra ta należy do gatunku zręcznościowo-platformowych. Celem gry jest pozbieranie na danej planszy świecących się kluczy, służących do otwarcia drzwi (przez które trzeba później przejść). Nie jest to proste bowiem utrudniają nam w tym poruszające się potworki oraz kończący się tlen. Zetknięcie się z potworkami, wyczerpanie się tlenu jak i upadek z dużej wysokości spowoduje utratę jednego z trzech żyć, których stan możemy zwiększyć poprzez zdobywanie punktów.

Knight Lore - gra na ZX Spectrum Knight Lore - gra na ZX Spectrum

KNIGHT LORE (1984)
Ta gra była zalążkiem grafiki trójwymiarowej a ściślej izometrycznego przedstawienia pola gry. Bohaterem gry był Sabreman (znany z wcześniejszych gier Sabre Wulf i Underwurlde), który błąkając się po labiryntach zamku musiał dostarczyć pewnemu czarnoksiężnikowi potrzebnych składników potrzebnych do zdjęcia klątwy nekającej Sabremana. Otóż gdy zapadała noc zamieniał się on w wilkołaka. Na rozwiązanie problemu nasz bohater ma 40 dni i nocy. Czy mu się to uda ? To już zależy od ciebie.
Grę tę cechowało losowe rozmieszczenie przedmiotów za każdym jej uruchomieniem. Dodatkowo grę rozpoczynamy w czterech różnych miejscach. Muzyczka towarzyszy grze tylko przy planszy tytułowej - w samej grze brak jest muzyki, są tylko efekty dźwiękowe. Grę tę przy dobrym szczęściu można byłoby ukończyć w około dwie godziny. Niecierpliwi gracze wklepywali sobie nieśmiertelność oraz wyłączenie czasu by móc spokojnie przejść całość.

Mikie - gra na ZX Spectrum Mikie - gra na ZX Spectrum

MIKIE (1984)
Gra typu szkolne igraszki. Wcielasz się w grze w pewnego łobuziaka imieniem Mikie, który musi zdążyć na randkę ze swoją dziewczyną. Aby osiągnąć cel trzeba będzie przejść przez kilka szkolnych korytarzy oraz przez kilka klas. W pogoni za tobą oczywiście dość wnerwiony nauczyciel, który od czasu do czasu może rzucić w ciebie swoją sztuczną szczękę, jak również woźni, kucharze i inne osoby. Gra ta rozpoczynała się od melodii z piosenki Beatlesów "A Hard Day's Night".